تبلیغات
اتود - نگاهی به گروه موسیقی دارکوب و موسیقی آن

اتود

وبلاگ اتود تئاتر و موسیقی

جستجو
نظر سنجی






کوبشی از نوع دارکوب

موسیقی ما - صبا رادمان: گروه موسیقی «دارکوب» به سرپرستی «همایون نصیری» چند وقتی است که در بین جوانان علاقه مند به موسیقی های جدید و امروزی جای خود را بازکرده و طرفداران بسیاری را به طرف خود سوق داده است . از این رواغراق نیست اگر به جرات بگوییم : « همایون نصیری » و گروه دارکوبش را این روزها کمتر کسی است که نشناسد؛ جوان هنرمند و کوشایی که اگر چه سرپرست گروه دارکوب است اما ازهفده سالگی نام خود را با موسیقی کوبه ای (پركاشن) پیوند زده است. هر چند در ابتدا موسیقی را با ساز تنبک شروع کرد و کمی بعد با ورود به هنرستان موسیقی ، ساز سنتور را امتحان کرد اما علاقه اش به سازهای ضربی آن چنان بود که در هفده سالگی به عضویت گروه «آور» یکی از مشهورترین گروه های موسیقی آن دوران درآمد و به سرعت خود را به عنوان پركاشن نوازی با استعداد مطرح کرد. پرکاشن نوازی که به بررسی انواع سازها در مناطق مختلف ایران پرداخته وبا تحقیق و تفحص درموسیقی های ملل ونواحی های گوناگون به برگزاری کنسرت های متعدد روی آورد .

وی اولین کنسرت خود را با گروهش که هم نام با اسمش بود برگزار کرد و از سال هشتاد و شش نام « دارکوب » را برای گروهش انتخاب و رسما شروع به فعالیت در این زمینه کرد.

این موفقیت « همایون نصیری » تا آن جا پیش رفت که چندی پیش اولین آلبوم «داركوب» را با استفاده ازموسیقی نواحی و مدرن با سرپرستی خود و به همراه بابک بروجردی، امید حاجیلی و دارا دارایی به عنوان نوازنده و البته با خوانندگی مهران مدیری و حامد بهداد منتشر کرد.

این آلبوم که شامل شش قطعه بی کلام (موسیقی نواحی خراسانی، آذری، کردی و جنوبی)، دو قطعه با صدای حامد بهداد و دو قطعه نیز با صدای مهران مدیری بود ؛ به دلیل جدید بودن قطعات ( در هیچ کنسرتی اجرا نشده بود ) با استقبال چشم گیری روبرو شد .

اگرچه پیش از این نصیری در گروه « فیه ما فیه» با سبك تلفیقی خاص هنرنمایی كرده ولی با تشكیل گروه داركوب و انتشار اولین آلبوم این گروه با حضور دو ستاره سرشناس « مهران مدیری و حامد بهداد » طیف وسیع‌تری از طرفداران را به موسیقی خود معطوف کرد.

خود درباره حضور این ستاره ها در گروهش می گوید: « این مسأله بد و تلخی نیست. من به این افراد به عنوان چهره‌های سینمایی نگاه نمی‌كنم و خود آن ها هم چنین حسی ندارند ؛ ضمن این که حضوراین ستاره ها قبل از هر چیز به توانایی آن ها باز می گردد و بعد شهرتشان . اگر آن ها نتوانند كار خود را در گروه به درستی انجام دهند ؛ كار گروه زیر سوال می‌ رود.

سرپرست گروه دارکوب می افزاید: البته نمی توان انکار کرد که حضور چهره‌ها در این گروه ، خود كمكی است به بهتر شدن وضعیت کلی موسیقی ، ارتباط بهتر مردم با این هنر و خب البته کمک به گروه و من که سرپرست و بنیان گذار آن هستم ؛ زیرا این باعث می‌شود كه افرادی مثل من را مردم بیشتری بشناسند. و صددرصد من به این مسأله فكر كردم كه اگر مهران مدیری و حامد بهداد این توانایی را نداشته باشند، اولین كسانی كه ضرر می‌كنند ؛ من و گروه موسیقی دارکوب هستیم .

وی درباره سبک موسیقی خود می گوید: موسیقی ای که ما کار می کنیم ترکیبی است از نواهای ایرانی و هارمونی هایی غربی؛ به عبارت دیگر ما در موسیقی خود از سازهای ایرانی و سازهای غربی مثل ترومپت، گیتارباس، پیانو و غیره استفاده می کنیم اما تمرکز اصلی مان برروی سازهای کوبه ای است والبته تخصص من هم در همین زمینه است.

وی ادامه داد: به نظر من در ایران گروه های کمتری هستند که این سبک را دنبال می کنند و گروه های دیگری مثل پاپ قدرت فعالیت بیشتری دارند و شاید عمده ترین دلیل آن وجود سلیقه های مختلف بین مردم باشد البته ما سعی کرده ایم شمار مخاطبان خود را زیاد کنیم به نظر من بیشترین مخاطبان ما کسانی هستند که موسیقی را می شناسند و آن را جدی می گیرند».

البته علاوه بر اهمیت بالا و غیر قابل انکار حضور این ستاره ها در آثار همایون نصیری باید به عصیان و سركشی ای که ویژگی های بارز آثار اوست ، اشاره کرد که بی تردید مخاطب امروزی را به سمت خود می کشد .
از دیگر موفقیت‌های وی می‌توان به حضور او در سایت «مینل» در كنار نوازندگان بین‌المللی پركاشن در زمره هنرمندان مورد حمایت این كمپانی بزرگ تولیدكننده پركاشن در سرتاسر دنیا اشاره کرد كه به نوع خود افتخار بزرگی برای هنرمندان این مرز و بوم محسوب می‌شود اما بهترین نوازنده پركاشن ایران ساكت‌تر از همه اعضای گروه است و کمتر حرفی درباره موسیقی و نوازندگی‌اش می‌زند. او حتی گروهی را كه به نام خودش بود رانیز منحل كرده و گروه داركوب را تشكیل داده است. فقط به این دلیل كه سطح موسیقی‌اش را بالا ببرد. اما پس از اولین کنسرت و آلبوم این گروه با نام جدید و متفاوت « دارکوب» پرسش های بسیاری درباره چرایی نام گذاری گروه و آلبوم جدیدش به وجود آمد. خود در این باره می گوید : « دارکوب » اسمی است كه از قدیم و مدت‌ها پیش به دنبالش بودیم. داركوب پرنده‌ای است كه به نظر من خودش پركاشنیست است و در ضرباتش ریتم و ضربات منظم و حساب شده را دارد، ضمن این‌كه گروه ما گروه سازهای كوبه‌ای است و داركوب هم «كوب» را در اسمش دارد. به همین دلیل به نظر من داركوب اسمی متفاوت و مناسب برای ما و یك گروه موسیقی است كه ما آن را انتخاب كردیم» .

اما پرسش مخاطبان تنها به نام این گروه ختم نشد و حضور دو چهره شناخته شده سینمایی در این گروه استقبال مخاطبان را بیشتر و پرسش ها را درباره این دو ستاره مطرح سینمایی دو چندان کرد .

حامد بهداد و مهران مدیری دو ستاره سینمایی گروه دارکوب هستند که توجه بسیاری را به خود ، گروه و کارشان جلب کرده است .

« حامد بهداد» متولد شش آبان 1352 در مشهد است و برای اولین بار با ایفای نقش در فیلم آخر بازی ، سینما را تجربه کرد و برای بازی در این فیلم کاندید سیمرغ بلورین از نوزدهمین جشنواره فیلم فجر شد . اما بعد ها با وجود این که هیچ گاه در نقش اول ظاهر نشد اما توانست بازی های در خور توجهی از خود در قالب نقش مکمل در فیلم های مختلف به جا بگذارد که از جمله می توان به فیلم های بوتیک ، این زن حرف نمی زند ، کافه ستاره و آدم اشاره کرد . پررنگ ترین بازی او در قالب نقش مکمل ، بازی در فیلم " روز سوم " در نقش یک افسر عراقی که در بحبوحه محاصره خرمشهر ، عاشق دختری خرمشهری می شود ، است که موفق می شود نظر کارشناسان و منتقدان سینمایی را به خود جلب کند. بهداد در اولین حضورش کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگرنقش اول مرد از نوزدهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر شد و پس از آن با حضوری کوتاه اما درخشان در فیلم « بوتیک» توانست کاندیدای دریافت تندیس خانه سینما شود .

وی در کنار کارهای سینمایی به موسیقی نیز بسیار علاقه داشته و هم اکنون در گروه دارکوب مشغول به فعالیت است . این هنرمند موسیقی را آرامشی برای روح می داند و معتقد است به وسیله ی موسیقی می توان بهترین لحظات را ایجاد کرد. او می گوید « خیلی وقت بود که دلم می خواست با تمامی کسانی که به من لطف داشته اند دیداری از نزدیک داشته باشم و با خودم فکر کردم بهترین فرصت همکاری با دارکوب است . »

علاوه بر بهداد ، مهران مدیری نیز دیگر چهره سینمایی گروه دارکوب است . کسی که مدت هاست ( پیش از حامد بهداد) به کار خوانندگی مشغول بوده و اگر چه بیشترین شهرت خود را مدیون سینما و تلویزیون است اما درهرحال مخاطبانی که پی گیر فعالیت های هنری وی بوده اند ، بی تردید در طی سال ها در جریان فعالیت های موسیقی او هم قرار گرفته اند .

مهران مدیری در خانواده ای هنر دوست درتهرا ن به دنیا آمد و فعالیت های هنری خود را از نخستین سال های نوجوانی شروع کرد و تا قبل از ورود به رشته تئاتر در چندین اثر نمایشی به عنوان بازیگر، شرکت نمود اما عشق او به هنرهای نمایشی او را به عرصه نمایش دردانشکده تئاترو اجرای های حرفه ای تئاتر کشاند . او تا سال 1372 با نمایش های زیادی مانند شوخی ، تلگراف ، پانسیون ، سیمرغ ، هملت و .... روی صحنه رفت و با بسیاری از بزرگان تئاتر کشور چون قطب الدین صادقی و میکائیل شهرستانی همکار شد .

مهران مدیری در کنار علاقه مندی هایش به هنر نمایش و کارگردانی و تلاشی که برای رسیدن به جایگاه کنونی اش کرده ، همواره به عالم موسیقی نیز عشق و ارادت خاصی داشته است. او با انتشار نخستین آلبوم موسیقی در سال 1379 ، در مقام خواننده قرار گرفته و هم چنین در نخستین کنسرت رسمی خود که در بهمن ماه 1383 در تهران برگزار کرد با انتخاب هوشمندانه ملودی ها ، تصنیف ها و صدای دلنشینی که از سوی شنوندگان آثارش مورد توجه قرار گرفته بود ، ثابت کرد که موسیقی را خوب می شناسد . او خواننده تیتراژ مجموعه های خودش نیز هست . آشنایی با همایون نصیری سبب شد تا با آلبوم دارکوب همکاری و همراهی کند تا مخاطبان بسیاری را جذب این آلبوم جدید کند . آلبومی که پرسش همیشگی مخاطبان رادرباره چرایی خوانده شدنش ، شدید و شدید تر می کند .

مدیری ، خود دلیل خواننده شدن‌اش را تشویق‌های « فردین خلعتبری» می‌داند و می گوید: « قصه از آن‌جا شروع می‌شود كه یك روز در پشت صحنه برنامه نوروز 77 در حال خواندن آواز است و صدای او باعث جلب توجه خلعتبری می‌شود و بحث همكاری و خواندن حرفه‌ای از همین‌جا شروع می‌گردد.

وی علاوه بر آلبوم «از روی سادگی» دو همكاری دیگر هم با فردین خلعتبری داشت؛ ترانه تیتراژ سریال «مهر و ماه» و ترانه تیتراژ فیلم سینمایی «هم‌نفس» به كارگردانی مهدی فخیم‌زاده كه هر دو بسیار بیشتر از آلبوم‌اش مورد توجه و استقبال مردم قرار گرفتند. خلعتبری هم در جاهای مختلفی «هم‌نفس» را موفق‌ترین همكاری اش با مدیری و بهترین ترانه اجرا شده توسط او می‌داند. نكته جالب این‌جاست كه گویا مهران مدیری این ترانه را در استودیو در مدت بسیار كمتری از آن‌چه آهنگ‌ساز پیش‌بینی می‌كرده، خوانده است و این مسئله با توجه به ملودی بسیار سخت كار و سلفژ نه‌چندان قوی مدیری مسئله قابل توجهی‌ست. شاید همان باهوش بودن این هنرمند و البته گوش قوی‌اش در بخش موسیقی سبب توفیق او در ارائه كارهایی از این دست باشد.

مدیری درباره سبك كارهایش به سادگی و بدون هیچ تفاخری می‌گوید: «مثل كار طنزم كه تعریفی ندارد. در كنسرت‌هایم هم كسی بالاخره نفهمید كه چه بود. كلاسیك بود یا سنتی. شاید هم پاپ بود چون پاپ یك تعریف لغوی عجیب درایران دارد وهر چه را که شاد و شنگول است را پاپ می گویند که البته با این تعاریف ، این آثار قطعا پاپ نبوده و نیست؛چراکه خیلی تلخ است و تم كلاسیك دارد.»

به هر حال همکاری مهرا ن مدیری با حامد بهداد و همایون نصیری می تواند موفقیتی برای گروه دارکوب ،آلبوم موسیقی و به تبع آن کنسرت دارکوب را به همراه داشته باشد . موفقیتی که بی تردید از شهرت نام مدیری و بهداد جدانیست و حال باید منتظر ماند و دید که مخاطبانش تا چه اندازه از کنسرتش استقبال خواهند کرد و از آن مهم تر این که تا چه اندازه مخاطبان را راضی تاز سالن کنسرت به بیرون خواهد فرستاد.


منبع : آرت نا


نوشته شده در سه شنبه 11 مرداد 1390 توسط داریوش
درباره سایت
نویسندگان
آمار سایت
Blog Skin